Altea Nuñez
Altea Nuñez volgde haar opleiding aan de school van Victor Ullate in Madrid alvorens zij in diens gezelschap terecht kwam.
In 2001 werd ze lid van het Koninklijk Ballet Vlaanderen als corps de ballet. Ze werd half soliste in 2002, soliste in 2003 en is sinds 2006 eerste danseres van het gezelschap.
Tot haar belangrijkste rollen horen Julia in ROMEO EN JULIA (A.Prokovsky), Sugar plum Fairy in
DE NOTENKRAKER (A.Prokovsky), Myrtha in GISELLE (M.Petipa), Gamzatti in LA BAYADERE
(A.M.Holmes), THEME AND VARIATIONS en DIVERTIMENTO 15 (G.Balanchine) en de rollen van Aurora in SLEEPING BEAUTY en Odette/Odille in HET ZWANENMEER beide in een versie van Marcia Haydeé.
Verder werkte ze samen met choreografen als William Forsythe voor IN THE MIDDLE SOMEWHAT ELEVATED, IMPRESSING THE CZAR, NEW SLEEP, HERMAN SCHMERMAN en ARTIFACT, met Jiri Kylian voor FORGOTTEN LAND, met David Dawson voor THE GREY AREA en THE THIRD LIGHT, met Nicolo Fonte voor LIKE YOU, VIOLIN CONCERTO en CORNERED, met Douglas Lee voor RUBICON PLAY, met Matjash Mrozewski voor AMARANT, en met vele anderen voor diverse balletten.
Ook nam ze deel aan gala voorstellingen in Spanje en in de U.S.A. en danste ze als gast bij het gezelschap van Teresa Nieto in Madrid in 2010.
Recent was Altea te zien in Balanchine’s WHO CARES?, in Wayne McGregor’s INFRA, in IF MEMORY SERVES van Ashley Page, in DREAM WEAVER van Cameron McMillan en in Edward Clug’s LES NOCES.
In November 2013 creëerde Altea haar eerste choreografie “Contigo” voor de jaarlijkse balletvoorstelling ‘Coupe Maison’.